Jednostki Penitencjarne to obiekty, których newralgicznym obszarem jest bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo, które musi być zapewnione na wszystkich płaszczyznach, a użyte systemy zabezpieczeń powinny być kompleksowe i trudne do sforsowania. Z uwagi na specyfikę miejsca instalacji systemów, pożądane są rozwiązania oferujące wysoką jakość i elastyczność konfiguracji.

C&C Partners oferuje zaawansowane technicznie i programowo rozwiązania dedykowane dla obiektów penitencjarnych. Wieloletnie doświadczenie C&C Partners w zakresie sprostania specyficznym wymaganiom obiektów więziennych pozwala na elastyczne dopasowanie proponowanego rozwiązania do indywidualnych potrzeb klienta oraz obowiązujących wytycznych Dyrektora Generalnego Służby Więziennej. Dostarczane systemy wspomagają pracę funkcjonariuszy oraz podnoszą bezpieczeństwo osadzonych osób, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów zarządzania obiektami. Systemy mogą zostać wdrożone jako pojedyncze rozwiązania lub jako zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem i komunikacją, gwarantujący modularną rozbudowę oraz otwarte interfejsy dla innych urządzeń działających na terenie obiektów penitencjarnych. Takie podejście gwarantuje bezpieczeństwo inwestycji oraz możliwość jej rozbudowy w czasie.

Oferujemy szeroką gamę technologicznych rozwiązań, takich jak:

  • Kontrola dostępu
  • Platforma SMS
  • Systemy komunikacji głosowej i radiowęzła
  • Monitoring wizyjny – VMS/CCTV IP
  • Ochrona obwodowa obiektów
  • Systemy alarmowe
  • Integracja z systemami zewnętrznymi (depozytor kluczy, centrale PPOŻ)

Głównym systemem, który zapewnia bezpieczeństwo w jednostkach penitencjarnych jest kontrola dostępu, umożliwiająca nadzór nad wejściami do budynków oraz wejściami na oddziały, która zgodnie z wytycznymi wymaga podwójnej weryfikacji przez operatora. Rozwiązanie jest zgodne ze standardem Mifare Plus-X i umożliwia pracę z zastosowaniem algorytmu AES 128.

Dodatkowe funkcjonalności kontroli dostępu to:

  • Śluzowość – wymóg zamknięcia wybranych drzwi, aby możliwe było odblokowanie kolejnych przejść
  • CBK - centralna blokada krat
  • Czata – cicha kontrola
  • Pełna wizualizacja stanu urządzeń i systemów w czasie rzeczywistym
  • Dynamiczna zmiana uprawnień dostępu w czasie rzeczywistym
  • Zliczanie osób przebywających w poszczególnych strefach
  • Monitoring osób przemieszczających się na terenie obiektu
  • Pełna weryfikacja zdarzenia alarmowego (obraz wideo przypisany do zdarzenia)
  • Wejście pod przymusem – wpisanie specjalnego kodu na czytniku powodujące poprawną autoryzację i wysłanie „cichego alarmu” do operatora

Pomieszczenie dowódcy to strategicznie miejsce, w którym podejmowane są najważniejsze decyzje. Platforma SMS iProtect pozwala na zarządzanie wszystkimi podsystemami z poziomu wspólnego interfejsu użytkownika, który zapewnia odpowiednio wczesne alarmowanie o stanach zagrożeń. Umożliwia także archiwizacje zdarzeń wraz ze skorelowanym zapisem wideo oraz podejmowanie stosownych działań w sytuacjach kryzysowych, dzięki wykorzystaniu gotowych procedur postępowania i wymiany danych pomiędzy podsystemami. Zintegrowany system zarządzania komunikacją i bezpieczeństwem ze stanowiskiem operatorskim w pomieszczeniu dowódcy, powinno być uzupełnione o system interkomowy oraz integrację z telewizją dozorową. Dowódca w każdej chwili może interwencyjnie połączyć się z interkomem w każdej celi, lub przejąć zgłoszenia przychodzące z dowolnej stacji oddziałowego po czasie lub o danej godzinie. Ma możliwość obsługi sterowania przejść, załączenia funkcji czaty oraz centralnej blokady krat. Przy wybranych oddziałach i konfiguracjach, dowódca posiada także możliwość : sterowania w mieszkalnych celach  oświetleniem, zamknięcia/otwarcia okna, wyłączenia zasilania w gniazdkach oraz sterowania dostępem do wody.

C&C Partners opracowała system komunikacji i radiowęzła, bazujący na interkomach umożliwiających komunikację przy wejściach do budynków, wejściach na oddziały oraz w mieszkalnych celach. Dodatkowo funkcja radiowęzła, zintegrowana w jednym panelu interkomowym w celi, umożliwia nadawanie komunikatów zbiorowych na poszczególne oddziały i opcje przywoławcze z celi do oddziałowego. Dowódca jednostki ma możliwość połączenia się z dowolnym interkomem w celi mieszkalnej, u oddziałowego, na polach spacerowych czy przejściach, gdzie funkcjonuje komunikacja głosowa. System interkomowy umożliwia połączenie w jeden system nawet 1120 interkomów analogowych lub cyfrowych.

Dodatkowe funkcjonalności systemu komunikacji i radiowęzła:

  • Komunikacja głosowa oddziałowy – cela mieszkalna, oddziałowy – pola spacerowe, dowódca – cela mieszkalna, dowódca – oddziałowy…
  • Odsłuch radiowęzła
  • Nadawanie komunikatów grupowych na poszczególny oddział, na całą jednostkę, lub na wybrane cele
  • Integracja z centralą telefoniczną
  • Integracja z innymi systemami
  • Niskonapięciowy, liniowy sygnał audio wysyłany po przewodzie typu skrętka bezpośrednio z serwera do interkomu

Funkcja połączenia

W zależności od trybu pracy, system ma możliwość zaprogramowania różnych funkcji połączenia,  takich jak:

  • żądanie połączenia (np. z celi do oddziałowego)
  • połączenie bezpośrednie (ze stacji oddziałowego na interkom w celi)
  • kolejkowanie wielu połączeń na jedną lub wiele stacji odbiorczych
  • przekierowanie przychodzących zgłoszeń po czasie lub o danej godzinie
  • rozgłoszenia grupowe czy połączenia konferencyjne

Radiowęzeł

Dzięki technologii DSP, niezawodny i komfortowy system podnosi bezpieczeństwo osadzonych. Niskonapięciowy, liniowy sygnał audio wysyłany jest po przewodzie typu skrętka bezpośrednio z serwera do interkomu. Do dystrybucji sygnału radiowęzła nie są wymagane wzmacniacze centralne, dodatkowe głośniki, transformatory, czy linie głośnikowe wykonane w technice 100V, co może stwarzać zagrożenie życia lub zdrowia osadzonych. Uszkodzenie jednego interkomu nie wypływa na działanie pozostałych stacji interkomowych i sygnału radiowęzła.

Sygnalizacja optyczna połączenia, kasowanie połączenia oraz prześwietlenie celi

Każde połączenie przychodzące z celi może być przekazane za pomocą sygnalizatora optycznego  zamontowanego nad wejściem do celi. Sterowanie sygnalizatora odbywa się za pomocą wyjścia wbudowanego w interkom. System może sygnalizować żądanie połączenia, czy aktywną rozmowę w celu rozróżnienia statusu połączenia. Umożliwia także kasowanie żądania połączenia lub aktywną rozmowę za pomocą przycisku  zamontowanego przed wejściem do celi. Moduł przycisku można rozszerzyć o przyciski pełniące funkcję prześwietlenia celi. Wszystkie informacje są zapisywane w bazie danych.

Nasłuch pomieszczeń

Za pomocą modułu MHF możliwy jest nasłuch wybranych pomieszczeń bez stosowania sygnalizacji optycznej oraz dźwiękowej podczas nawiązywania połączenia z daną stacją interkomową.

Monitoring urządzenia oraz sabotaż obudowy

System posiada wiele wariantów monitoringu , a podstawową funkcją bezpieczeństwa jest monitoring linii interkomu. Serwer monitoruje stan połączenia interkomu oraz powiadamia operatora w przypadku przerwy lub zwarcia przewodu łączącego interkom z serwerem lub switchem. Kolejną opcją monitoringu jest automatyczne testowanie poprawności działania układu głośnik – mikrofon. System wykryje uszkodzenie lub próbę zasłonięcia urządzenia przez osadzonego. Dzięki temu działa poprawnie w sytuacji, gdy osadzony potrzebuje pomocy.

Integracja z centralą telefoniczną

System interkomowy ma możliwość integracji z centralą telefoniczną analogową, cyfrową lub VoIP. Połączenie przychodzące lub wychodzące może zostać przekierowane na dowolny interkom w celi. Istnieje możliwość podłączenia słuchawki do interkomu w celi, co zwiększa prywatność osadzonych podczas rozmowy. System umożliwia też nasłuch kanałów telefonicznych.

Nagrywanie ciągłe izolatek

Rozszerzeniem systemu nagrywania rozmów jest opcja ciągłego nagrywania wraz z obrazem z kamer CCTV. Dźwięk jest zbierany za pomocą specjalnego mikrofonu przystosowanego do pomieszczeń o trudnej akustyce (izolatki). Dodatkowo strumień audio może być synchronizowany z tłumieniem wideo z kamery CCTV. Taka integracja jest optymalnym narzędziem materiałów dowodowych.

Sterowanie krat oraz śluzowość

Realizacja tej funkcji może odbywać się z dowolnej stacji interkomowej, która ma uprawnienia do sterowania. Element sterujący (zwora, rygiel) może być bezpośrednio podłączony do interkomu lub na kartę wyjść w centrali interkomowej. Rozszerzeniem funkcji sterowania jest moduł śluzowości, który może zarządzać wszystkimi wejściami i wyjściami dostępnymi w systemie. Śluzowość może zostać zaimplementowana lokalnie lub w formie systemu rozproszonego, rozłożonego na kilka budynków/lokalizacji.

CBK

Centralna blokada krat to funkcja podnosząca poziom bezpieczeństwa jednostki w czasie zagrożenia występującego w obiekcie lub budynku. Może zostać wywołana z poziomu wizualizacji lub uprawnionej stacji interkomowej (np. w pomieszczeniu dowódcy). CBK to integracja przejść kontrolowanych z poziomu interkomu oraz systemu kontroli dostępu.

Cichy alarm (funkcja napadowa)

Jest aktywowany przez osobę np. wychowawcę, która znajduje się w sytuacji zagrożenia życia lub  zdrowia. Sygnał ten nie może wzbudzać żadnych podejrzeń. Alarm jest możliwy do wygenerowania za pomocą różnych urządzeń podłączonych do zacisków wejściowych np. przycisku napadowego lub nożnego oraz za pomocą przycisku na klawiaturze interkomu. Aktywacja cichego alarmu umożliwia automatyczny nasłuch akustyczny stacji interkomowej, z której został wygenerowany alarm przez stację interkomową operatora. System może także wysłać ciche powiadomienie alarmowe do grupy wielu odbiorców, a każdy z nich ma możliwość nasłuchiwania, co się dzieje w pomieszczeniu osoby wywołującej alarm w tym samym czasie. Możliwość nasłuchu konkretnego pomieszczenia podczas alarmu jest praktycznym narzędziem w ocenie ryzyka podczas zagrożenia przez służbę ochrony.

Głośniki IP oraz wzmacniacze PA

W sytuacji konieczności nagłośnienia terenu zewnętrznego (np. spacerniaka), zaleca się stosowanie głośników IP lub wzmacniaczy PA. Współczesne systemy rozgłoszeniowe to zawansowane urządzenia sieciowe, które umożliwiają m.in. rozgłoszenie komunikatów na spacerniaku oraz komunikację interkomową (jedno i dwukierunkową rozmowę) w jednym urządzeniu. Dodatkowo w głośnikach IP nie ma potrzeby dodawania wzmacniaczy centralnych oraz linii głośnikowych.

Cicha kontrola / Czata

Weryfikacja aktywności funkcjonariuszy (np. oddziałowych) może zostać aktywowana z poziomu uprawnionej stacji interkomowej (np. dowódcy). Załączenie CK aktywuje urządzenie „czaty” np. sygnalizator optyczny umieszczony na danym oddziale. Potwierdzenie funkcji CK przez oddziałowego może zostać uruchomione za pomocą przycisku umieszczonego na oddziale lub z poziomu klawiatury interkomu w pomieszczeniu oddziałowego.

Skalowalność oraz sieciowanie serwerów

Najmniejsze serwery z serii GE150 mogą obsłużyć do 20 użytkowników analogowych, serwery z serii GE300 do 40 użytkowników analogowych lub cyfrowych lub 80 użytkowników IP. Kompaktowy serwer IS300 obsługuje do 64 użytkowników IP, natomiast serwery z rodziny GE800 do 56 użytkowników analogowych lub 56 użytkowników cyfrowych oraz do 896 użytkowników IP. Wszystkie serwery, poza GE150, mogą być ze sobą sieciowane w różnych konfiguracjach: za pomocą protokołu TCP/IP, potencjalnej detekcji lub poprzez automatyczne rozgłaszenie komunikatu o dowolnej treści.

System Commend posiada możliwość integracji z wieloma systemami firm trzecich.

  • CCTV - połączenie z telewizją dozorową np. VDG Sense. Integracja może służyć do automatycznego przełączania obrazu z kamer w czasie wywołania połączenia interkomowego z przejść lub synchronizacji strumienia audio i wideo podczas nagrywania rozmów. Integracja z systemem kontroli dostępu np. iProtect, pozwala wykorzystać zasoby wejść i wyjść w systemie interkomowym oraz systemie KD do wspólnego zarządzania bezpieczeństwem na terenie obiektu, umożliwia tworzenie jednej matrycy sterowania oraz współdziałania pomiędzy systemami sterowania.
  • Integracja z SWiN np. Unii pozwala na automatyczny nasłuch pomieszczenia, w którym aktywowano czujkę napadową. Oprócz informacji graficznej, dowódca ma możliwość nasłuchu pomieszczenia, co daje lepszy obraz zaistniałej sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia funkcjonariuszy.
  • Integracja z radiotelefonami analogowymi lub cyfrowymi umożliwia nasłuchiwanie komunikatów nadawanych na stacji interkomowej. System umożliwia nasłuch do 8 niezależnych kanałów radiowych w tym samym czasie na jednej stacji interkomowej. Możliwe jest także nadanie komunikatów grupowych z poziomu interkomu na radiotelefony.
  • System ochrony obwodowej podłączony do systemu interkomowego pozwala m.in. na nasłuch miejsca potencjalnej detekcji lub automatyczne rozgłoszenie komunikatu o dowolnej treści.

Kolejnym systemem, który poprawia bezpieczeństwo w jednostkach penitencjarnych jest system monitoringu wizyjnego obiektu. W ramach tego systemu zapewniamy monitoring wizyjny oddziałów, poszczególnych cel mieszkalnych, gdzie wymagane są specjalne kamery z promiennikiem niewidocznym dla ludzkiego oka 940nm,  terenu zewnętrznego (spacerniaków, pasa ochronnego). Natomiast wypracowane przez specjalistów C&C Partners zaawansowane rozwiązania umożliwiają obserwację obrazu wysokiej jakości „na żywo” na stanowisku dowódcy. System pozwala także na wirtualną ochronę obwodowego pasa ochronnego za pomocą funkcji analitycznych.

Funkcje monitoringu wykorzystuje się również  w ramach ochrony terenu zewnętrznego. Pozwala on na pełną obserwację terenu zewnętrznego jednostek penitencjarnych oraz rejestrację video wtargnięć na pasy ochronne przy wykorzystaniu systemów ochrony obwodowej za pomocą kabli sensorycznych i barier. Cały system ochrony terenu zewnętrznego jest zintegrowany z systemem monitoringu wizyjnego.

System detekcji ucieczki i napadu umożliwia sygnalizację przycisków napadowych w pomieszczeniach publicznych np. sali widzeń. Kolejną funkcjonalnością jest sygnalizacja radiolinii napadowej oddziałowego. Rozwiązanie oferowane przez C&C Partners umożliwia także pełną wizualizację statusu elementów ochrony obwodowej na stanowisku dowódcy oraz integrację z systemem cichej kontroli oddziałowego.