Projekt na linii kolejowej E59 to przykład kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej, w ramach której powstał nowoczesny system monitoringu i sterowania ruchem, umożliwiający skuteczną ochronę pasażerów i zapewniający sprawną obsługę całego szlaku.

Zakres realizacji

Projekt obejmował kompleksowe zaprojektowanie i wykonanie robót związanych z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku linii E59 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Realizacja podzielona była na dwa główne zadania:

  • Zadanie nr 1: Wykonanie instalacji urządzeń na odcinku Wronki – Słonice (km 53,500 – km 128,680) wraz z lokalnymi centrami sterowania i sygnalizacji (LCS) w Poznaniu i Stargardzie.

  • Zadanie nr 2: Projekt i zabudowa urządzeń sterowania ruchem i sygnalizacji oraz sieci telekomunikacyjnej na odcinku Słonice – Szczecin (LCS Stargard).
     

Cel inwestycji

Celem projektu była budowa nowoczesnego systemu monitoringu wizyjnego dla 30 stacji zlokalizowanych na szlaku linii E59, obejmującego dwa centra dobowego w Poznaniu i Stargardzie. System został zaprojektowany i wykonany zgodnie z wytycznymi instrukcji IPI-4, uwzględniając wszystkie założenia funkcjonalne dla monitoringu stacji kolejowych.

Dostarczone systemy i sprzęt:

  • 26 serwerów DELL PowerEdge

  • 2 stacje operatorskie Dell Precision

  • 6 monitorów Sharp NEC Display

  • Platforma VMS VDG Sense do obsługi 500 kamer

  • Zaawansowana analiza obrazu VCA dla 500 kamer
     

Zakres funkcjonalności

System zapewnia pełną funkcjonalność SMW zgodnie z instrukcją IPI-4, w tym:

  • Zaawansowaną analizę obrazu: detekcja ruchu, pozostawionego bagażu, wejścia na tory, wjazdu pociągu, sabotażu kamery, przebywania obiektu w strefie przez określony czas.

  • Rejestrację obrazu oraz zgrywanie materiału wideo z kart pamięci kamer.

  • Obsługę serwisową części serwerowej NBD z funkcją „zachowaj swój dysk”.

  • Interfejs do przyszłej integracji z wysokopoziomową platformą PSIM.

Projekt pozwolił na znaczną poprawę bezpieczeństwa na stacjach kolejowych oraz stworzył podstawę do dalszej rozbudowy i integracji systemów monitoringu w ramach linii E59.