Projekt na linii kolejowej E59 to przykład kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej, w ramach której powstał nowoczesny system monitoringu i sterowania ruchem, umożliwiający skuteczną ochronę pasażerów i zapewniający sprawną obsługę całego szlaku.
Zakres realizacji
Projekt obejmował kompleksowe zaprojektowanie i wykonanie robót związanych z instalacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku linii E59 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem. Realizacja podzielona była na dwa główne zadania:
Zadanie nr 1: Wykonanie instalacji urządzeń na odcinku Wronki – Słonice (km 53,500 – km 128,680) wraz z lokalnymi centrami sterowania i sygnalizacji (LCS) w Poznaniu i Stargardzie.
Zadanie nr 2: Projekt i zabudowa urządzeń sterowania ruchem i sygnalizacji oraz sieci telekomunikacyjnej na odcinku Słonice – Szczecin (LCS Stargard).
Cel inwestycji
Celem projektu była budowa nowoczesnego systemu monitoringu wizyjnego dla 30 stacji zlokalizowanych na szlaku linii E59, obejmującego dwa centra dobowego w Poznaniu i Stargardzie. System został zaprojektowany i wykonany zgodnie z wytycznymi instrukcji IPI-4, uwzględniając wszystkie założenia funkcjonalne dla monitoringu stacji kolejowych.
Dostarczone systemy i sprzęt:
26 serwerów DELL PowerEdge
2 stacje operatorskie Dell Precision
6 monitorów Sharp NEC Display
Platforma VMS VDG Sense do obsługi 500 kamer
Zaawansowana analiza obrazu VCA dla 500 kamer
Zakres funkcjonalności
System zapewnia pełną funkcjonalność SMW zgodnie z instrukcją IPI-4, w tym:
Zaawansowaną analizę obrazu: detekcja ruchu, pozostawionego bagażu, wejścia na tory, wjazdu pociągu, sabotażu kamery, przebywania obiektu w strefie przez określony czas.
Rejestrację obrazu oraz zgrywanie materiału wideo z kart pamięci kamer.
Obsługę serwisową części serwerowej NBD z funkcją „zachowaj swój dysk”.
Interfejs do przyszłej integracji z wysokopoziomową platformą PSIM.
Projekt pozwolił na znaczną poprawę bezpieczeństwa na stacjach kolejowych oraz stworzył podstawę do dalszej rozbudowy i integracji systemów monitoringu w ramach linii E59.