Monitoring w pociągach - czy system CCTV jest dostępny w wagonach pociągów?

Monitoring w pociągach może budzić sporo kontrowersji. Wszystko za sprawą dyskusji na temat ewentualnych form inwigilacji, podsłuchiwania rozmów pasażerów itp. W przypadku monitoringu w pociągach wykorzystywany jest wyłącznie obraz, nie dźwięk. Uzasadnieniem dla korzystania z monitoringu w pociągach jest zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów, pracowników kolei, a także zapobieżenie aktom przemocy, wandalizmu i zniszczeniom mienia.

Dodatkowo o objęciu wagonu monitoringiem CCTV każdorazowo informuje nas odpowiednia tabliczka/naklejka umieszczona w widocznym miejscu. Wsiadając do monitorowanego wagonu pociągu jesteśmy tego w pełni świadomi i poinformowani o tym fakcie.

Główna rola monitoringu w pociągu

Jak wspomnieliśmy system monitoringu w pociągach ma na celu obserwację przestrzeni pasażerskiej oraz przedsionków wejściowych i korytarzy. W pociągach z wydzielonymi wagonami pasażerskimi, monitoring pociągu dotyczy wyłącznie korytarzy i przedsionków, nie przedziałów. Kamery są tak ustawione, aby w pociągu nie było tzw. "martwych stref".

Monitoring w pociągach nie ma na celu kontroli pracy drużyn konduktorskich. Nagrania z kamer monitoringu są przechowywane przez określony czas, np.: 30 dni. W tym czasie, jeśli do administratora zgłosi się np.: służba policji - z uwagi na popełnione przestępstwo czy naruszenie - to nagranie jest udostępniane. Może stanowić materiał dowodowy w sprawie.

W innym przypadku nagranie po upływie czasu jest kasowane

Monitoring w pociągu to także prewencyjna jego rola. Informacja na temat monitorowania wagonu niweluje ryzyko czynów niedozwolonych, odstrasza potencjalnych ich wykonawców. Dodatkowo zwiększa poziom komfortu jazdy pasażerów, w zakresie ich poczucia bezpieczeństwa i wystarczającej ich ochrony. Monitoring w pociągu zwiększa poziom zaufania wśród pasażerów dla przewoźnika.

Jak wygląda monitoring w pociągach PKP?

Monitoring dotyczy pociągów PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Kamery na chwilę obecną działają w kilkudziesięciu wagonach należących do przewoźnika. Na pierwszy plan wysunęły się korytarze w wagonach sypialnianych oraz wagony bezprzedziałowe.

Główne założenia systemu monitoringu pociągów

Możemy mówić o następujących, najważniejszych założeniach systemu:

  1. Rejestrowanie obrazu w sposób ciągły na dyskach rejestratora w formie cyfrowej.
  2. Zlokalizowanie w wagonach niezbędnych gniazd służących podłączeniu urządzeń systemu monitoringu do nagrywania i odtwarzania zapisów.
  3. Możliwość użycia łączności WiFi i łącza GSM dla potrzeb systemu monitoringu.
  4. Synchronizacja uruchomienia systemu monitoringu z włączeniem/wyłączeniem zasilania w wagonach.
  5. Odpowiedni sposób montażu kamer, aby zabezpieczyć je przed dostępem osób nieuprawnionych.
  6. Wspomagające oprogramowanie systemu CCTV, które posiada możliwość zarządzania rejestratorem, podglądu, nagrywania, wyświetlania pozycji pojazdów na mapie, przeglądania bazy danych, tworzenia użytkowników z odpowiednimi uprawnieniami, odtwarzania nagrań oraz odbierania sygnałów z poszczególnych pojazdów o usterkach systemu takich jak: zasłonięcie kamery, utrata sygnału z kamery, brak zapisu nagrań na dyskach itp.

Zobacz także: